Pulau Mentawai Yang Cantik di Sumatera Barat Indonesia

Pulau Mentawai berada dekat kawasan provinsi Sumatera Barat Indonesia, satu-satunya laluan menuju ke Pulau Mentawai ini mesti menggunakan transpor laut iatu menyeberang dengan kapal laut dekat pelabuhan muara Padang. Dengan memakan masa perjalan sekitar kurang lebih 4 jam.

Meski sering gempa terjadi, dekat Pulau Mentawai ini banyak memiliki keindahan pantai yang membuat para pelancong nak ingin menikmati masa bercuti dikawasan ini. Khususnya untuk anda dan keluarga yang menyukai suasana pantai. Budaya dan adat istiadat perkampungan ini mempunyai keunikan tersendiri yang masih terjaga oleh warga setempat.

Pulau Mentawai dengan Keindahan Pantainya

Begitu sangat cantik dan menawan bila dibandingkan dengan pantai lain yang berada dikawasan Sumatera lainnya. Ombak pantainya yang mengarah ke Samudera Hindi dan ramai digunakan bagi peluncur atau peselancar air dalam negara maupun luar negara.

Setiap musim panas, pulau ini selalu ramai dilawati oleh pelancong luar negara terutama orang putih dari pelbagai negara. Dengan tujuan menikmati keindahan pantai dan berselayar dekat Pulau Mentawai ini.

Salah satu tempat yang ramai dirujukan ialah Pulau Tuapejat, salah satu dari empat pulau utama yang berada dekat Kepulauan Mentawai yang berpenghuni. Untuk melawati pulau ini kita mesti menggunakan motor boat atau kapal cepat. Yang membutuhkan masa perjalanan lebih kurang 4 jam, dengan jadual kapal yang hendak ditumpangi 3 kali dalam seminggu. Dekat pulau Tuapejat ini tersedia penginapan atau homestay dengan harga berpatutan diantaranya sekitar 85 ringgit sahaja.

Beberapa pilihan tempat pelancongan pantai Pulau Mentawai yang menarik boleh dilawati dari pulau Tuapejat ini :

1. PANTAI JATI

Pantai jati terletak 700 meter saja dari pelabuhan Tuapejat, dengan berjalan kaki kita dapat melancong dikawasan Pantai Jati. Yang juga merupakan tempat pelancongan bagi masyarakat setempat. Sore hari ramai warga yang menggunakan pantai ini sebagai tempat beristirehat, makan angin dan pusing pusing.

Pulau Mentawai

2. PANTAI MAPADDEGAT

Pulau Mentawai

Pantai ini berjarak sekitar 5 kilometer dari Pelabuhan Tuapejat. Merupakan salah satu destinasi untuk berselayar air atau berselancar, femus dengan ombaknya yang besar bulat dan panjang seperti teleskop. Untuk laluan ke Pantai Mapaddegat dapat menggunakan dan menyewa motorsikal atau ojek seharga 30 ringgit selama 1 hari.

3. PULAU ALOITA

Untuk dapat melawati Pulau Aloita, pelancong mesti menyewa kapal motor milik nelayan setempat pelabuhan Tuapejat (kadar sewa 200 ringgit 1/hari). Memakan masa 15 minit sahaja dari pelabuhan Tuapejat, para pelancong dapat menengok hamparan pasir putih dan pantai berwarna biru muda yang jernih. Disini pelancong dapat berenang dan berselayar air.

Pulau Aloita merupakan pulau andalan percutian Kepulauan Mentawai karena dekat pulau ini terdapat homestay dan resort berkelas yaitu Aloita Resort. Bila anda ingin menikmati keindahan Pulau Aloita lebih lama kita boleh menyewa fasiliti penginapan di Aloita Resort. Dan perlu diingat, homestay dan resort ini mempunyai bilik terbatas sehingga pelancong yang ingin menginap harus boking awal satu bulan sebelumnya.

4. PULAU AWERA

Pulau Mentawai

Berada tidak jauh dari Pulau Aloita, tetapi kita mesti perlu menggunakan kapal motor untuk menuju laluan ke pulau ini. Pulau ini mempunyai pantai sangat putih dengan air pirus yang berwarna biru sangat dan mempunyai banyak karan karang bawah laut. Pantai di Pulau Awera mempunyai air yang tenang sehingga cocok untuk snorkeling dan menyelam. Di pulau ini, terdapat Awera Resort dan juga resort kecil yang disediakan oleh penduduk di sekitar pulau ini.

Bagi pelancong yang ingin melawat ke Pulau Mentawai, mereka mesti mengetahui masa dan tempat yang telah disesuaikan untuk menikmati suasana bercuti anda. Untuk melayari, pelancong harus datang dari bulan April hingga September kerana ombak di Kepulauan Mentawai berada di puncaknya.

Bagaimana, anda berkeinginan melawat ke Pulau Mentawai?

Share