Gunung Popular Di Sumatera Indonesia Idaman Pendaki

Adakah anda suka ketenangan? Percutian ke gunung boleh menjadi pilihan terbaik untuk anda yang suka mendaki. Gunung Popular Di Sumatera Indonesia dapat menjadi tujuan pelancongan anda, terutama untuk pendaki. Guna memacu semangat, keindahan alamnya juga dapat dinikmati di sepanjang jalan.

Pulau Sumatera Indonesia memiliki kekayaan alam yang berlimpah, tanah yang subur, kaya dengan batu mineral, dan pelbagai jenis binatang. Dan bukan hanya itu, Sumatera juga merupakan rumah bagi gunung berapi paling aktif di dunia. Untuk menikmati pemandangan panorama gunung, tentunya kita memerlukan kemahiran dan maklumat tambahan kerana tidak semua gunung mempunyai jejak pendakian yang selamat untuk pendaki dan pencinta alam. Bahkan ada beberapa gunung yang berbahaya untuk didaki.

Berikut ini, kami menerangkan beberapa Gunung Popular Di Sumatera yang merupakan surga bagi pendaki

1. GUNUNG KERINCI, JAMBI

Gunung Popular Di Sumatera

GUNUNG KERINCI

Gunung Popular Di Sumatera yang utama ialah yang terletak di daerah perbatasan Sumatera Barat dan Jambi, memiliki nama lain termasuk Gunung Gadang, Korinci, Kurinci, Berapi, dan Puncak Indrapura. Mempunyai ketinggian 3,805 meter dari permukaan laut adalah gunung berapi tertinggi di Asia Tenggara termasuk jenis Strato Vulcano, yang merupakan Tapak Warisan Asean dan Tapak Warisan Wold Unesco pada tahun 2004. Serta Tropical Rainforest Heritage of Sumatera (TRHS) pada tahun 2006. Dekat sini terdapat juga sebuah tasik. Gunung Tujuh yang terletak 1,996 masl. Tasik ini adalah salah satu tasik gunung berapi tertinggi di Asia Tenggara.

2. GUNUNG LEUSER, ACEH

Terletak di tenggara Provinsi Aceh, dekat perbatasan Sumatera Utara yang merupakan bagian dari kawasan Taman Nasional Gunung Leuser. Ia mempunyai tiga puncak, yaitu: Leuser Peak (3,119 mdpl), Loser Peak (3,404 mdpl) dan anonim Peak (3,445 mdpl). Gunung Leuser adalah gunung kedua tertinggi di pulau Sumatera. Laluan pendakian gunung ini agak sukar di mana lintasannya curam dan sadis yang akan meletihkan dan mental. Di sini juga terdapat habitat harimau Sumatera.

GUNUNG LEUSER

3. GUNUNG DEMPO, SUMATERA SELATAN

Gunung Impian Di Sumatera

GUNUNG DEMPO

Terletak di Sumatera selatan dan berdekatan dengan Bengkulu, ia memiliki ketinggian 3,195 meter di atas permukaan laut dan memiliki dua puncak di mana salah satunya adalah kawah biru yang menjadikan gunung ini unik, dan dikunjungi oleh banyak pelancong, kawah ini dapat menghasilkan pelbagai warna seperti hijau, biru dan kelabu. Pesona semula jadi yang masih semula jadi. Sekiranya kita bercakap mengenai trek Gunung Dempo, gunung ini hampir menjadi kerucut, kita pasti dapat sampai ke puncak trek yang akan dilalui dengan cukup curam, sehingga pendaki pemula dinasihatkan untuk berhati-hati.

4. GUNUNG TALAMAO, SUMATERA BARAT

Gunung dengan tasik kecil terbanyak di Indonesia terletak di Provinsi Sumatera Barat, tepatnya di Kabupaten Pasaman Barat dengan ketinggian 2.920 mdpl. Mempunyai 13 tasik, anda tidak akan menyesal kerana mencuba keindahan semula jadi. Dan terdapat air terjun Puti Lenggo Geni yang akan memberi anda kesegaran dengan air jernihnya. Air terjun ini setinggi kira-kira 100 meter.

GUNUNG TALAMAO

5. GUNUNG MARAPI , SUMATERA BARAT

Syurga Pendakian

GUNUNG MARAPI

Terletak di Kabupaten Agam, banda Padang Panjang Sumatera Barat dengan 2,891 meter dari permukaan laut ini merupakan gunung yang paling aktif di Indonesia. Untuk sampai ke kaki gunung ini sangat mudah kerana terletak tidak jauh dari banda Bukittinggi dan banda Padang Panjang, ia mempunyai laluan jalan pendakian yang tetap, namun begitu anda mesti waspada dan berhati-hati. Di sebelah Gunung Marapi, terdapat juga Gunung Singgalang yang juga menarik untuk dijelajahi.

6. GUNUNG TALANG, SUMATERA BARAT

Gunung ini terletak sekitar 9 km dari kota Arosuka, ibu kota distrik Solok, dan sekitar 40 km sebelah timur kota Padang Panjang. Adalah jenis stratovolcano dengan ketinggian 2,597 m, merupakan salah satu gunung berapi aktif di Sumatera Barat, dan salah satu kawahnya adalah sebuah tasik yang disebut Tasik Talang. Gunung Talang telah meletus berkali-kali dari tahun 1833 hingga 2007. Terdapat empat kecamatan yang penduduknya tinggal di sekitar gunung ini, yakni Lembah Gumanti, Danau Kembar, Gunung Talang dan kecamatan Lembang Jaya.

Penduduk di keempat kecamatan ini mencapai 160.000, atau satu pertiga dari jumlah penduduk Kabupaten Solok. Pada 11 April 2007 gunung Talang meletus lagi. Gempa bumi, yang diikuti oleh suara gemuruh dan letusan yang memancarkan abu vulkanik, telah terjadi sekurang-kurangnya 42 kali. Di Aia Batumbuak, lokasi paling dekat dengan sumber letusan, debu mencapai radius 5 km, sementara ketebalan debu di jalan raya mencapai 10 cm. Di sisi selatan Gunung Talang, sebuah kawah baru terbentuk yang memancarkan asap balerang dan debu gunung berapi. Seramai 27,000 penduduk terpaksa dipindahkan dari kawasan itu.

Mesti Lawat Gunung Ini

GUNUNG TALANG

7. GUNUNG SIBAYAK, SUMATERA UTARA

Hobby Pendakian Sumatera

GUNUNG SIBAYAK

Gunung ini, yang memiliki ketinggian 2.094 meter dari permukaan laut, terletak di dataran tinggi Karo, Kabupaten Karo. Sementara itu, hamparan Gunung Sibayak juga memasuki kawasan Taman Hutan Bukit Barisan. Dari pusat Bandar Medan, anda perlu menempuh jarak sekitar 60 kilometer untuk sampai ke kawasan Gunung Sibayak. Pertama, anda boleh pergi ke Berastagi melalui Jalan Jamin Ginting atau Jalan Raya Sidikalang-Medan.

Tiba di pusat Bandar Berastagi, anda perlu menempuh perjalanan sejauh 3 kilometer lagi untuk sampai ke kawasan Gunung Sibayak. Setibanya di Kota Berastagi, terdapat tiga pilihan jalan menuju pintu masuk untuk mendaki Gunung Sibayak. Village Spirit Village atau Raja Berneh Village terletak kira-kira 15 kilometer dari Bandar Berastagi atau 7 kilometer dari Jalan Raya Medan-Berastagi. Jalur ini mempunyai keadaan jalan yang kemas, sehingga dapat dilalui dengan kereta. Oleh itu, laluan desa ini sering dipilih oleh banyak pendaki, terutama pemula.

8. GUNUNG SINGGALANG, SUMATERA BARAT

Gunung Popular Di Sumatera

GUNUNG SINGGALANG

Kembara berjalan kaki adalah salah satu pilihan lawatan kegemaran ramai orang muda. Terdapat banyak komuniti belia yang mempunyai hobi mendaki. Kerana pemandangannya hebat, sangat sesuai untuk anda yang ingin berehat sebentar dari rutin kerja dan kesibukan kota. Menikmati pagi yang sejuk di pergunungan adalah pengalaman luar biasa yang tidak akan anda lupakan sepanjang hayat. Bagi anda yang keliru memilih gunung yang ingin didaki, Gunung Singgalang adalah pilihan yang cukup menarik.

Gunung Singgalang adalah Gunung Popular Di Sumatera yang terletak di provinsi Sumatera Barat. Mempunyai ketinggian sekitar 2877 mdpl, adalah sejenis gunung berapi tetapi tidak lagi aktif. Salah satu perkara yang menjadikan Gunung Singgalang sebagai tempat pendakian yang sangat baik adalah adanya tasik yang merupakan bekas kawah mati, yang dikenali sebagai Danau Dewi. Danau Dewi terletak pada ketinggian 2765 meter dari permukaan laut, airnya sangat tenang sehingga kehadiran pokok di pinggir tasik dan langit dapat dipantulkan di permukaan air.

Serpihan Cerita Pendakian Gunung Singgalang - Sumatera Barat

Sebelum mendaki ke gunung ini, anda harus menyiapkan bekalan dan peralatan yang diperlukan agar anda dapat melakukan perjalanan percutian di Gunung Singgalang dengan selesa. Titik permulaan untuk mendaki Gunung Singgalang adalah dari Koto Baru Padang Panjang kemudian terus ke Pandai Sikek. Pintu masuk ke laluan pendakian mempunyai antena pemancar stesen televisyen.

Pintu masuk terletak di antara tanaman pimpiang yang mendominasi laluan permulaan. Pimpiang adalah sejenis tanaman rumput-rumputan besar menyerupai tanaman tebu dan bambu. Pendaki perlu menunduk atau membungkuk ketika lewat jalur ini karena batang pimpiang yang menunduk menutup jalur pendakian.

Gunung Dengan Hutan Tropika

Perjalanan seterusnya diwarnai oleh tumbuh-tumbuhan hutan tropika. Hutan di gunung ini sangat lembap dengan sejumlah besar simpanan air. Perjalanan di jalan ini cukup menanjak dan mendaki dengan kemiringan rata-rata 45 darjah. Setelah melalui tumbuh-tumbuhan tropika, pendaki akan tiba di batu-batu dalam bentuk batu kuning dan ditumbuhi pokok. Sangat mudah untuk mencapai puncak gunung kerana berada di sepanjang laluan mendaki kerana terdapat kabel dan tiang elektrik yang digunakan sebagai panduan jalan.

Tidak lama kemudian, pendaki akan menemui Danau Dewi dengan pemandangan yang sangat indah. Danau Dewi adalah bekas kawah yang tidak lagi aktif. Dari Danau Dewi ke Puncak Singgalang, memerlukan lebih kurang satu jam di jalan landai yang lembut Setelah hampir satu jam perjalanan, pendaki tiba di Puncak Singgalang.

Di bahagian atas Singgalang ditandai dengan adanya antena pemancar. Semua penat terbayar dengan keindahan pemandangan semula jadi yang luar biasa di puncak Gunung Singgalang. Pada waktu malam suasana di sini tidak kurang hebatnya, lampu yang menerangi kota-kota di kaki gunung, lampu dari kawasan perumahan jelas kelihatan. Jika malam cerah, tidak mendung bintang-bintang kelihatan jelas dari lokasi setempat.

Itulah beberpa Gunung Popular Di Sumatera yang menjadi surga bagi pendaki. Bagi anda yang mempunyai hobi yang satu ini, tidak ada salahnya membuat jadual untuk mengunjungi kehebatan pergunungan Sumatera. Sambil bersyukur dengan keindahan karya Pencipta yang tiada tandingannya. Salam Pengembara.

Pesan Untuk Para Pendaki Hendak Mendaki Gunung Popular Di Sumatera

On Key

Related Posts

Pakej percutian Bukittinggi Padang istimewa

Pakej Percutian Bukittinggi Padang Istimewa

Pakej percutian Bukittinggi Padang  istimewa menyediakan pelbagai percutian ke Bukittinggi Padang Sumatera Barat Indonesia dengan jadual perjalanan yang paling lengkap untuk anda yang ingin menikmati